onsdag 25 februari 2015

uteritt själva igen, med galoppfattningar

Freja fick inga skor idag heller. Hovis tyckte att det såg så bra ut att han ville lämna hovarna i fred ytterligare någon månad. Hon har verkligen rätat upp sig i hovarna nu! Varken inåttåad eller konstigt vinklad åt något håll. Jätteskönt.
Det blev en ridtur för oss i stället för skor. Under en grå himmel som dock inte släppte ner något över oss red vi ut, jag och Freja på egen hand.
Det är lite ovant och konstigt än, men det har ju tagit sig, tycker jag. Nu börjar hon bli tryggare med vad som förväntas av henne på uteritter. Vi skrittar framåt i god takt på lång tygel, och det är inga problem att växla gångart eller göra halt. Jag hoppar på och av henne flera gånger under turen. Det är svårt att stå still fortfarande.
  Idag var Freja pigg och lite trotsig. Åh, hon går dit jag ber henne - efter att ha testat om man slapp när man kastar med huvudet och går på snedden några steg... Vi mötte en traktor uppe på skogsvägen. Han stannade, och vi kom förbi utan problem. Duktig häst!
  Vi fattade galopp tre gånger på raksträckorna bort från stallet. Jag tror att hon börjar förstå galopphjälperna nu. Hon springer sig inte in i galoppen som förut, utan fattar från arbetstrav på min signal. Det måste väl betyda att hon förstår? Hon bjuder fint och ser så belåten ut när hon fått galoppera med mig på ryggen. Det blir dock höger galopp bara, än så länge. Vänstersidan är svagare på henne. Det får vi jobba med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar