Igår fick Freja jobba utan ryttare. Jag tränade sidvärtsrörelser och flyttningar från marken, sedan longerade jag med ny inspänning, lägre ansatt och kamske något kortare. Freja var lite obekväm först, ville stanna och försökte kasta med huvudet. Det var svårt att trava i det svåra varvet. Men till slut slappnade hon av och jobbade rätt i både skritt och trav i båda varv. Hon fick galoppera av sig spänningarna helt lös i paddocken efteråt. Jäklar vilken fart och energi!
Idag red jag och Agga henne i paddocken, kanske en halvtimme totalt. Vi började träna sidförande hjälper med en person på marken och en på ryggen. Nog flyttade hon sig allt. Känslig som en... arab.
Hon slappnade av betydligt bättre i munnen idag, sökte sig nedåt i form när hon fick stöd på bettet, i stället för att streta uppåt med huvudet. Det var roligt!
lördag 28 februari 2015
onsdag 25 februari 2015
uteritt själva igen, med galoppfattningar
Freja fick inga skor idag heller. Hovis tyckte att det såg så bra ut att han ville lämna hovarna i fred ytterligare någon månad. Hon har verkligen rätat upp sig i hovarna nu! Varken inåttåad eller konstigt vinklad åt något håll. Jätteskönt.
Det blev en ridtur för oss i stället för skor. Under en grå himmel som dock inte släppte ner något över oss red vi ut, jag och Freja på egen hand.
Det är lite ovant och konstigt än, men det har ju tagit sig, tycker jag. Nu börjar hon bli tryggare med vad som förväntas av henne på uteritter. Vi skrittar framåt i god takt på lång tygel, och det är inga problem att växla gångart eller göra halt. Jag hoppar på och av henne flera gånger under turen. Det är svårt att stå still fortfarande.
Idag var Freja pigg och lite trotsig. Åh, hon går dit jag ber henne - efter att ha testat om man slapp när man kastar med huvudet och går på snedden några steg... Vi mötte en traktor uppe på skogsvägen. Han stannade, och vi kom förbi utan problem. Duktig häst!
Vi fattade galopp tre gånger på raksträckorna bort från stallet. Jag tror att hon börjar förstå galopphjälperna nu. Hon springer sig inte in i galoppen som förut, utan fattar från arbetstrav på min signal. Det måste väl betyda att hon förstår? Hon bjuder fint och ser så belåten ut när hon fått galoppera med mig på ryggen. Det blir dock höger galopp bara, än så länge. Vänstersidan är svagare på henne. Det får vi jobba med.
Det blev en ridtur för oss i stället för skor. Under en grå himmel som dock inte släppte ner något över oss red vi ut, jag och Freja på egen hand.
Det är lite ovant och konstigt än, men det har ju tagit sig, tycker jag. Nu börjar hon bli tryggare med vad som förväntas av henne på uteritter. Vi skrittar framåt i god takt på lång tygel, och det är inga problem att växla gångart eller göra halt. Jag hoppar på och av henne flera gånger under turen. Det är svårt att stå still fortfarande.
Idag var Freja pigg och lite trotsig. Åh, hon går dit jag ber henne - efter att ha testat om man slapp när man kastar med huvudet och går på snedden några steg... Vi mötte en traktor uppe på skogsvägen. Han stannade, och vi kom förbi utan problem. Duktig häst!
Vi fattade galopp tre gånger på raksträckorna bort från stallet. Jag tror att hon börjar förstå galopphjälperna nu. Hon springer sig inte in i galoppen som förut, utan fattar från arbetstrav på min signal. Det måste väl betyda att hon förstår? Hon bjuder fint och ser så belåten ut när hon fått galoppera med mig på ryggen. Det blir dock höger galopp bara, än så länge. Vänstersidan är svagare på henne. Det får vi jobba med.
tisdag 24 februari 2015
markarbete cavaletti mm
Igår gjorde vi blandade övningar från marken jag och Freja. Sidvärtes, både skänkelvikning och inledning till öppna. Det gick skapligt.
Sedan longerade jag henne över fyra cavaletti i solfjäder på volten. Ena varvet gick lätt, det andra var svårare. Hon snubblade och sprang helst förbi. Efter första lyckade omgången i trav i höger varv brör jag passet och avslutade. Då hade hon fått mycket nytt att tänka på.
Det var en lugn och trevlig häst. Ingen galopp och ingen inspänning idag, det räckte med bommarna.
Sedan longerade jag henne över fyra cavaletti i solfjäder på volten. Ena varvet gick lätt, det andra var svårare. Hon snubblade och sprang helst förbi. Efter första lyckade omgången i trav i höger varv brör jag passet och avslutade. Då hade hon fått mycket nytt att tänka på.
Det var en lugn och trevlig häst. Ingen galopp och ingen inspänning idag, det räckte med bommarna.
lördag 21 februari 2015
ridning i paddocken
Red en stund i den nya sadeln nu i kväll, på en ganska spänd men samarbetsvillig häst. Freja lyssnar fint på förhållande och drivande hjälper och hat betydligt bättre balans under ryttare. Dock har hon börjat spänna sig och visar obehag mot bettet. Nu red jag henne på nästan lösa tyglar, ändå kastar hon med huvudet som om hon är rädd att tygeln ska hindra henne. Vara obehaglig.
Vi får börja om med mycket mjuk hand... Jag har tagit för mycket i hennes känsliga mun, tydligen.
Bibi hjälpte mig rygga på slutet. Första gången under ryttare. Det var inga bekymmer.
Bara skritt och trav idag. Övergångar, 20m volter och serpentin med 2-3 bågar.
Vi får börja om med mycket mjuk hand... Jag har tagit för mycket i hennes känsliga mun, tydligen.
Bibi hjälpte mig rygga på slutet. Första gången under ryttare. Det var inga bekymmer.
Bara skritt och trav idag. Övergångar, 20m volter och serpentin med 2-3 bågar.
fredag 20 februari 2015
markarbete och longering
Veckan har varit vilsam för Freja med en förkyld, sjukskriven matte. Igår, torsdag, fick hon veckans första träningspass. Jag red inte, utan jobbade med henne från marken. Ledövningar och sidvärtsrörelse längs långsidan först. Hon var inte helt samarbetsvillig först, efter alla dagar av vila förstår man ju att det måste testas... Sen gjorde hon flera meter med skänkelvikning åt båda håll för mig. Hob börjar få kläm på det nu. Snart är det dags att börja göra det från hästryggen.
Sedan longerade jag henne. Hon var pigg, så vi prövade att galoppera. Tre fina fattningar och ett halvt till ett varv galopp varje gång blev det! Jag gör bara i höger varv, det lätta hållet, än.
Hästen visar nu att hon verkligen fattat vad hon ska göra i longeringen. Det har hänt massor, och det är så himla roligt. Hon håller sig ute på en 18-20 m volt, och t o m gör halt ute på volten helt korrekt. Lyssnar och förstår mina röstkommandon. Verkar nöjd med situationen. Hon gillar när hon får beröm!
Inspänningen är det som är lite jobbigt för henne än. Hon trivs inte, spänner sig och kastar med huvudet. Igår stannade hon några gånger och tycktes nästan på väg att kasta sig bakåt, men hon gick framåt när jag drev på.
Ska jag ha lösare inspänning ett tag, tro? Så hon inte blir så spänd? Vi får se. Hon var asduktig i alla fall!
Sedan longerade jag henne. Hon var pigg, så vi prövade att galoppera. Tre fina fattningar och ett halvt till ett varv galopp varje gång blev det! Jag gör bara i höger varv, det lätta hållet, än.
Hästen visar nu att hon verkligen fattat vad hon ska göra i longeringen. Det har hänt massor, och det är så himla roligt. Hon håller sig ute på en 18-20 m volt, och t o m gör halt ute på volten helt korrekt. Lyssnar och förstår mina röstkommandon. Verkar nöjd med situationen. Hon gillar när hon får beröm!
Inspänningen är det som är lite jobbigt för henne än. Hon trivs inte, spänner sig och kastar med huvudet. Igår stannade hon några gånger och tycktes nästan på väg att kasta sig bakåt, men hon gick framåt när jag drev på.
Ska jag ha lösare inspänning ett tag, tro? Så hon inte blir så spänd? Vi får se. Hon var asduktig i alla fall!
lördag 14 februari 2015
usch... stackars Freja
Idag har jag dåligt samvete. Jag red ut på en pigg och glad häst, själv på den vanliga skogsvägen. Vi tog en lite längre slinga uppför en backe idag. Jag gick av och ledde henne en bit, men det blev mer ridet än tidigare. Vi travade en del och tog några galoppsprång, men mest skrittade vi i rask takt. Hästen var mycket framåt och vi tränade på att vi ska gå och inte trava när tygeln hänger.
Jag jobbade lite med att börja samla henne på hemvägen, och kom på att jag skulle ta något varv i paddocken - bara i skritt - innan jag hoppade av.
Red ett par serpentinbågar och 20 m volter i skritt medan jag samlade henne. Plötsligt stannar hästen, backar och går på snedden. Jag märker att hon är sjöblöt av svett och helt färdig. Stackarn! Jag fick henne att gå framåt tio meter, bara för att avsluta framåt, sen hoppade jag av henne fort som 17.
Jag klappade henne ordentligt, tog av utrustningen, lade på ett svettäcke och ledde henne i 20 min. Hon ruskade på sig ett par gånger, men verkade annars väl till mods så snart jobbet var över.
Fy vilken dålig matte! Vilken hemsk hästägare! Köra slut på en 4-åring på det viset. Jag får tänka efter, planera och läsa av hästen bättre i fortsättningen.
Så får det inte bli igen.
Jag jobbade lite med att börja samla henne på hemvägen, och kom på att jag skulle ta något varv i paddocken - bara i skritt - innan jag hoppade av.
Red ett par serpentinbågar och 20 m volter i skritt medan jag samlade henne. Plötsligt stannar hästen, backar och går på snedden. Jag märker att hon är sjöblöt av svett och helt färdig. Stackarn! Jag fick henne att gå framåt tio meter, bara för att avsluta framåt, sen hoppade jag av henne fort som 17.
Jag klappade henne ordentligt, tog av utrustningen, lade på ett svettäcke och ledde henne i 20 min. Hon ruskade på sig ett par gånger, men verkade annars väl till mods så snart jobbet var över.
Fy vilken dålig matte! Vilken hemsk hästägare! Köra slut på en 4-åring på det viset. Jag får tänka efter, planera och läsa av hästen bättre i fortsättningen.
Så får det inte bli igen.
onsdag 11 februari 2015
tömkörning med Agga
Igår kväll tömkördes Freja för första gången. Det gick hur bra som helst! Jag trodde knappt att det var sant. Det var som om hon aldrig gjort annat. Helt otroligt...!
måndag 9 februari 2015
uteritt själva
Det var härligt väder idag. Sol och vindstilla. Isen på vägen var mjuk och bräcklig i värmen, det var åtminstone inte glashalt.
Jag tog ut Freja på en lugn eftermiddagstur. Hon var lugn och positiv från första början. Stod helt still när jag hoppade upp. Ingen stress.
Vi fick en fin tur med mest skritt. Jag hoppade på och av henne säkert tre fyra gånger under ridturen. Hon var helcool, stod som ett ljus. Jag ville leda henne där det kunde vara halt.
Vi red över stockarna jag lagt ut över stigen inne i skogen. Hon blir lite stressad av att vara off road, men det går bättre och bättre. Hon vet väl inte riktigt vad som förväntas av henne.
Det kom en bil när jag ledde henne längs vägen hemåt. Freja var exemplarisk, följde med
mig till sidan av vägen och stod still med mig där medan bilen passerade.
Vi fick en liten galopp på ängen vid fårhagarna. Det är så underbart med en häst som bjuder och vill... Hon saktar av så fort jag ber henne. Men det vat skoj!
Det var en lite trött och svettig häst som kom hem till stallet med en helnöjd matte.
Jag tog ut Freja på en lugn eftermiddagstur. Hon var lugn och positiv från första början. Stod helt still när jag hoppade upp. Ingen stress.
Vi fick en fin tur med mest skritt. Jag hoppade på och av henne säkert tre fyra gånger under ridturen. Hon var helcool, stod som ett ljus. Jag ville leda henne där det kunde vara halt.
Vi red över stockarna jag lagt ut över stigen inne i skogen. Hon blir lite stressad av att vara off road, men det går bättre och bättre. Hon vet väl inte riktigt vad som förväntas av henne.
Det kom en bil när jag ledde henne längs vägen hemåt. Freja var exemplarisk, följde med
mig till sidan av vägen och stod still med mig där medan bilen passerade.
Vi fick en liten galopp på ängen vid fårhagarna. Det är så underbart med en häst som bjuder och vill... Hon saktar av så fort jag ber henne. Men det vat skoj!
Det var en lite trött och svettig häst som kom hem till stallet med en helnöjd matte.
fredag 6 februari 2015
skogstur med Kicki
Idag var det härligt väder och jag var ledig! Det blev en ridtur på förmiddagen tillsammans med Kicki och Corry. Vi bara skrittade, för vi red på en skogsväg som var ganska oländig. En helt ny väg. Freja blev upphetsad, men hon lyssnade fint ändå. Inga dumheter, bara några extra travsteg då och då.
Vi red längs vägen ett kortare stycke, och Freja visade att hon blir en trafiksäker häst. Bilarna brydde hon sig inte om. Vi har ju gått längs vägen med bilar i somras, men detta var första gången jag satt på henne med trafik.
Bra jobbat idag Freja! Nu mumsar hon hö i hagen med kompisarna igen.
Vi red längs vägen ett kortare stycke, och Freja visade att hon blir en trafiksäker häst. Bilarna brydde hon sig inte om. Vi har ju gått längs vägen med bilar i somras, men detta var första gången jag satt på henne med trafik.
Bra jobbat idag Freja! Nu mumsar hon hö i hagen med kompisarna igen.
onsdag 4 februari 2015
andra uteritten på egen hand
Idag var det dags igen. Jag och Freja gav oss iväg ut i skogen själva. Vi hann precis utnyttja det sista dagsljuset, och det var en fin dag med uppehåll och vindstilla. Snö, strax under nollan och inte en själ ute förutom vi.
Freja var pigg! Inte märktes det mycket att hon fick galoppera av sig i paddocken igår, inte. Hon traskade på så fort hennes små ben kunde bära, och hade helst velat både trava och galoppera hela vägen. Men hon lyssnar fint och håller in när jag ber henne. Ett par galopper i svag uppförsbacke fick vi, och det var jätteskoj! Hästen bjöd, ögonen lyste på henne (och mig!) och fort gick det längs vägen.
Men på hemvägen tog vi det lugnare - till Frejas frustration. Det blev skritt och en liten trav.
Vi var ute kanske en halvtimme fyrtio minuter, och jag ledde henne en bit också. Hon var nöjd med sig själv när vi kom hem igen, det syntes. Och det var matte med!
Freja var pigg! Inte märktes det mycket att hon fick galoppera av sig i paddocken igår, inte. Hon traskade på så fort hennes små ben kunde bära, och hade helst velat både trava och galoppera hela vägen. Men hon lyssnar fint och håller in när jag ber henne. Ett par galopper i svag uppförsbacke fick vi, och det var jätteskoj! Hästen bjöd, ögonen lyste på henne (och mig!) och fort gick det längs vägen.
Men på hemvägen tog vi det lugnare - till Frejas frustration. Det blev skritt och en liten trav.
Vi var ute kanske en halvtimme fyrtio minuter, och jag ledde henne en bit också. Hon var nöjd med sig själv när vi kom hem igen, det syntes. Och det var matte med!
söndag 1 februari 2015
uteritt i snö
Idag fick vi en härlig ridtur i skogen i ett vinterlandskap. Bibi och Tanessa följde med. Freja var pigg och glad som alltid. Vi fick en bra galopp längs skogsvägen. Fast det märktes att Freja var lite trött efter igår. Hon hade inget emot att sakta av. Hon är skön att sitta på i barbackasadeln. Inga vassa kanter på den lilla ryggen inte. Vi var nog ute i trekvart, men jag hoppade av och ledde henne sista biten hemåt.
En sak är säker: Jag har den sötaste hästen i världen! Kolla in den blicken...
En sak är säker: Jag har den sötaste hästen i världen! Kolla in den blicken...
paddocksträning i snö
Igår kväll red jag Freja i paddocken. Jag hade lagt ut fem cavaletti och en upphöjd bom, kanske 25 cm hög, för sig själv. Jag gick över alltsammans med henne vid handen först. Det var inga problem. Sen satt jag upp på henne, och genast höjdes svårighetsgraden avsevärt. Vi tog cavalettibommarna endast i skritt, men det var svårt nog. Freja stannade mitt i nästan varje gång, men fick en massa beröm när hon väl kom över. Vingligt gick det också.
Den upphöjda bommen var för svår att kliva över med ryttare. Vi rev den så det blev en snedbom, sen gick det lättare.
Jag travade och skrittade om vartannat på stora volten och fyrkanten mellan cavalettin. Freja var lite stressad, och det gick inte lika bra som sist. Hon sökte sig ner i form då och då, men det var mest hets. Vi måste jobba mera på styrningen, hon tror att hon kan gå dit hon vill och inte behöver lyssna på mig. Således blir alla ändringar av riktning fördröjda...
När Freja tog snedbommen i ett litet skutt i trav avslutade jag och hoppade av. Den här hästen ska tycka att det är skoj att hoppa. Då ska hon bli belönad så fort hon hoppar över något med mig.
Jag var rätt nöjd ändå med henne idag. Det var ju mycket nytt, man kan inte begära för mycket då.
Den upphöjda bommen var för svår att kliva över med ryttare. Vi rev den så det blev en snedbom, sen gick det lättare.
Jag travade och skrittade om vartannat på stora volten och fyrkanten mellan cavalettin. Freja var lite stressad, och det gick inte lika bra som sist. Hon sökte sig ner i form då och då, men det var mest hets. Vi måste jobba mera på styrningen, hon tror att hon kan gå dit hon vill och inte behöver lyssna på mig. Således blir alla ändringar av riktning fördröjda...
När Freja tog snedbommen i ett litet skutt i trav avslutade jag och hoppade av. Den här hästen ska tycka att det är skoj att hoppa. Då ska hon bli belönad så fort hon hoppar över något med mig.
Jag var rätt nöjd ändå med henne idag. Det var ju mycket nytt, man kan inte begära för mycket då.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


