Idag såg ögat bättre ut. Hurra! Inget var alls, bara lite ofärgat ögonslem. Jag tryckte dit en omgång Noviform till för säkerhets skull. Inte blir jag populär, men det är ju för hästens bästa. Vi slipper förhoppningsvis ta hit veterinären nu.
Upptäckte dock att Freja har fått skorv på mulen. Soleksem? Trodde att säsongen för sånt var över nu. Hon blev insmord med mjukgörande salva där. Få se hur det ser ut imorgon.
Annars är hästen pigg och glad :)
söndag 28 september 2014
fredag 26 september 2014
ögoninfektion
Frejas ena öga är infekterat. Det har runnit gult var ur ögat i ett par dagar, och hornhinnan är alldeles röd där den brukar vara vit. Ringde veterinären. Nu ska vi testa med att tvätta och skölja rent med koksalt samt applicera Noviform (receptfri antiseptisk ögonsalva) i några dagar. Om det inte är bättre efter helgen får vi nog Fucithalmic vet. på recept. (farmacevt och miljöskadad - vem? Jag?)
Freja gillar inte när jag ska skölja hennes öga med koksaltlösning. Men hon är gudasnäll ändå, accepterar allt jag hittar på med henne utan att bli sur. Hur 17 får man hästen att vända det drabbade ögat uppåt så det går att droppa ner i det?? Att applicera salvan utan att spetsen nuddar vid ögat eller ögonlocket är ett skämt. Men vi lyckas åtminstone få i eländet. Nu är hon knallgul runt hela ögat. Som en clown ungefär.
Få se hur ögat ser ut imorgon.
Freja gillar inte när jag ska skölja hennes öga med koksaltlösning. Men hon är gudasnäll ändå, accepterar allt jag hittar på med henne utan att bli sur. Hur 17 får man hästen att vända det drabbade ögat uppåt så det går att droppa ner i det?? Att applicera salvan utan att spetsen nuddar vid ögat eller ögonlocket är ett skämt. Men vi lyckas åtminstone få i eländet. Nu är hon knallgul runt hela ögat. Som en clown ungefär.
Få se hur ögat ser ut imorgon.
onsdag 24 september 2014
Lite av varje
Idag har Freja fått vara med på lite allt möjligt.
På förmiddagen följde hon med mig och Tanessa ut på en lugn skogstur. Jag red Tanessa och hade Freja med som handhäst i ledrepet. Det gick jättebra, båda hästarna var duktiga även om Tanessa skulle testa ifall hon kunde slippa gå längre än första kröken på vägen. När vi klargjort vem som bestämde gick allt väldigt bra. Freja stannade när vi stannade, gick bredvid oss utan att krångla och travade med oss ett par gånger. Vi vände på vägen ett par gånger som träning också. Hem kom vi i lika god ordning som vi gav oss iväg. Inte ens skåpbilen vi mötte på grusvägen var några problem. Jättebra jobbat av oss alla tre.
Efteråt tog jag in Freja i transporten några gånger. Jag försöker göra det trevligt för henne att gå in nu, så hon får havre och äpple i en hink när hon går in. Då var det med ens inga bekymmer att gå in! Hästen klev rakt in i transporten till och med utan mig, och backade snällt ut på kommando. Vi får börja träna på att stanna där inne igen nu. Det ska nog gå att göra en lättlastad häst av henne.
På kvällen tog jag ut henne i paddocken och tränade longering. Vi fick hjälp av Sara som köpt Rouke. Idag gick det helt klart bättre. Hästen skrittade, gjorde halt, travade och saktade av utan att varken byta varv på egen hand eller springa mot mig. Med lite hjälp från Sara, då. Men ändå. Freja börjar fatta nu.
Sen satt jag upp på henne och red i skritt kanske fem minuter medan Sara ledde oss. Vi tränar att stanna, gå fram igen och svänga. Hon var jätteduktig idag med, även om hon blev rädd för något och sprang iväg några steg längst ner i paddocken idag. Jag satt kvar, och hon försökte ju inte ens kasta av mig. Hon lugnar sig lika snabbt igen, vilket är en stor fördel med denna underbara lilla häst.
På förmiddagen följde hon med mig och Tanessa ut på en lugn skogstur. Jag red Tanessa och hade Freja med som handhäst i ledrepet. Det gick jättebra, båda hästarna var duktiga även om Tanessa skulle testa ifall hon kunde slippa gå längre än första kröken på vägen. När vi klargjort vem som bestämde gick allt väldigt bra. Freja stannade när vi stannade, gick bredvid oss utan att krångla och travade med oss ett par gånger. Vi vände på vägen ett par gånger som träning också. Hem kom vi i lika god ordning som vi gav oss iväg. Inte ens skåpbilen vi mötte på grusvägen var några problem. Jättebra jobbat av oss alla tre.
Efteråt tog jag in Freja i transporten några gånger. Jag försöker göra det trevligt för henne att gå in nu, så hon får havre och äpple i en hink när hon går in. Då var det med ens inga bekymmer att gå in! Hästen klev rakt in i transporten till och med utan mig, och backade snällt ut på kommando. Vi får börja träna på att stanna där inne igen nu. Det ska nog gå att göra en lättlastad häst av henne.
På kvällen tog jag ut henne i paddocken och tränade longering. Vi fick hjälp av Sara som köpt Rouke. Idag gick det helt klart bättre. Hästen skrittade, gjorde halt, travade och saktade av utan att varken byta varv på egen hand eller springa mot mig. Med lite hjälp från Sara, då. Men ändå. Freja börjar fatta nu.
Sen satt jag upp på henne och red i skritt kanske fem minuter medan Sara ledde oss. Vi tränar att stanna, gå fram igen och svänga. Hon var jätteduktig idag med, även om hon blev rädd för något och sprang iväg några steg längst ner i paddocken idag. Jag satt kvar, och hon försökte ju inte ens kasta av mig. Hon lugnar sig lika snabbt igen, vilket är en stor fördel med denna underbara lilla häst.
måndag 22 september 2014
Inridning och uteritt
Nu är vi på G. Hästen har blivit sutten på regelbundet sedan runt en månad. Har tappat räkningen på hur många gånger jag suttit på henne, men det måste vara nästan ett dussin vid det här laget, Freja är superduktig, något mindre är det inte frågan om. Hon tar uppgiften att bära en ryttare på stort allvar, koncentrerar sig och försöker göra bra ifrån sig. Lugn och försiktig. Inga dumheter, ingen rädsla. Hon börjar hitta balansen under ryttare nu, och hon har börjat fatta vad det betyder när jag gör en förhållning med sätet. Hon lyssnar på ptrroo också. Nu har jag igen alla gånger jag lett henne och sagt ptrroo varje gång vi stannat och smackat varje gång vi börjat gå. Hon fattar och försöker.
Idag red vi ut för första gången. Bibi hade oss på släp, så att säga. Hon red Tanessa, sitt arabsto, och hade Freja med mig på som handhäst i ett ledrep. Det gick hur bra som helst. Även om Freja inte riktigt förstår vad skänklarna betyder än. Hon försökte bita stackars Tanessa när jag lade emot skänklarna försiktigt när vi skulle sätta igång igen efter halt idag... Som om det var Tanessas fel att matte skänklade! Efter kanske tio minuter hoppade jag av och ledde min lilla skrutta resten av turen.
Idag red vi ut för första gången. Bibi hade oss på släp, så att säga. Hon red Tanessa, sitt arabsto, och hade Freja med mig på som handhäst i ett ledrep. Det gick hur bra som helst. Även om Freja inte riktigt förstår vad skänklarna betyder än. Hon försökte bita stackars Tanessa när jag lade emot skänklarna försiktigt när vi skulle sätta igång igen efter halt idag... Som om det var Tanessas fel att matte skänklade! Efter kanske tio minuter hoppade jag av och ledde min lilla skrutta resten av turen.
söndag 14 september 2014
en mindre bra dag
Idag blåste det, Jag tog in Freja och gjorde i ordning henne för longering. Första bekymret var att hästen inte alls vill följa med ut ur hagen och in i stallet. Hon parkerar sig med hovarna i backen och bara vill inte gå med. Då gör jag som jag alltid gör, och det fungerar ju också även om det är trist att behöva hålla på så. När hon stannat och inte följer med efter två vänliga försök får jag henne att rygga runt tio steg. Sedan försöker vi igen. Det behövs i regel aldrig mer än ett par sådana omgångar, sen följer hon med. Tio meter. Sen får vi göra om det igen.
Såhär har vi hållit på varje gång sedan någon vecka nu. Samma sak på gårdsplanen innan vi ska in i stallet. När jag ryggar henne och hon tycker att det blir besvärligt nafsar hon efter mig, men hon biter inte på riktigt. Jag är noga med att berömma henne när hon ryggat och följer med.
Jag hoppas att vi ska komma förbi detta snart. Det är jobbigt med en häst som inte vill följa med och bara stannar. Det hänger nog ihop med transportträningen också. På något vis har det blivit otäckt för henne med transporten. Vi åkte en liten tur förra veckan och allt gick bra, men efter det har hon varit oerhört skeptisk till transporten. Tvärvägrat att gå in. Verkar rädd för att transporten ska stå på gårdsplanen när vi kommer ut från hagen. Fast inget obehagligt hänt. Hon har ju åkt transport förr. Jag vet inte vad jag gjort fel. Har jag gått för fort fram - eller inte tränat tillräckligt ofta? Det blir på sin höjd ett par gånger i veckan.
I vilket fall var hästen helt stissig när vi kom ut i paddocken. Fnös och dansade och hoppade till. Jag släppte lös henne för att se hur hon betedde sig. Hon sprang fram och tillbaka med huvudet så högt hon kunde, tvärvände och rusade längs staketet och var bara helstressad.
Ingen idé att försöka lära den hästen något idag. Jag ledde henne och vände henne och stannade ett par gånger (hon brallade iväg en gång under tiden), sen gick vi tillbaka till stallet igen.
Puh!
Såhär har vi hållit på varje gång sedan någon vecka nu. Samma sak på gårdsplanen innan vi ska in i stallet. När jag ryggar henne och hon tycker att det blir besvärligt nafsar hon efter mig, men hon biter inte på riktigt. Jag är noga med att berömma henne när hon ryggat och följer med.
Jag hoppas att vi ska komma förbi detta snart. Det är jobbigt med en häst som inte vill följa med och bara stannar. Det hänger nog ihop med transportträningen också. På något vis har det blivit otäckt för henne med transporten. Vi åkte en liten tur förra veckan och allt gick bra, men efter det har hon varit oerhört skeptisk till transporten. Tvärvägrat att gå in. Verkar rädd för att transporten ska stå på gårdsplanen när vi kommer ut från hagen. Fast inget obehagligt hänt. Hon har ju åkt transport förr. Jag vet inte vad jag gjort fel. Har jag gått för fort fram - eller inte tränat tillräckligt ofta? Det blir på sin höjd ett par gånger i veckan.
I vilket fall var hästen helt stissig när vi kom ut i paddocken. Fnös och dansade och hoppade till. Jag släppte lös henne för att se hur hon betedde sig. Hon sprang fram och tillbaka med huvudet så högt hon kunde, tvärvände och rusade längs staketet och var bara helstressad.
Ingen idé att försöka lära den hästen något idag. Jag ledde henne och vände henne och stannade ett par gånger (hon brallade iväg en gång under tiden), sen gick vi tillbaka till stallet igen.
Puh!
lördag 6 september 2014
under ryttare
Idag fick Freja jobba ordentligt. Först lite longering och välbekant markarbete med sadel på, sedan satt jag upp på henne, hängde först men satt sedan upp riktigt på henne medan Bibi ledde henne två tre varv runt paddocken i lugn skritt.
Hästen är lugn som en filbunke. Blinkar inte när man kommer upp på henne. Hon har blivit tränad på det här innan jag köpte henne, något annat är det inte frågan om. Men det är kämpigt för henne att gå med ryttare på ryggen. Balansen påminner mest om Bambi. Hon var trött efter de få minuter jag satt på henne.
Duktig häst!!
Hästen är lugn som en filbunke. Blinkar inte när man kommer upp på henne. Hon har blivit tränad på det här innan jag köpte henne, något annat är det inte frågan om. Men det är kämpigt för henne att gå med ryttare på ryggen. Balansen påminner mest om Bambi. Hon var trött efter de få minuter jag satt på henne.
Duktig häst!!
fredag 5 september 2014
transporttur
Idag åkte Freja en tur med transporten igen. Bara tio femton minuter, men det räckte för att hästen skulle bada i svett och vara löddrig när hon kom ur transporten. Det var ju varmt idag också, för all del. Men hon stressar nog upp sig lite i transporten också.
Nu går hon på utan större bekymmer, och hon väntar tills jag säger att hon kan börja backa när vi ska gå ut. Det går framåt :) Målet är att jag ska kunna lasta på henne själv, men där är vi inte än. Har aldrig tränat en häst för det tidigare. Hur får jag henne att stanna och stå still där inne medan jag går ut, sätter för bommen och för upp luckan? Jag antar att det ger sig ju mer jag håller på, men tips mottages gärna :)
Nu går hon på utan större bekymmer, och hon väntar tills jag säger att hon kan börja backa när vi ska gå ut. Det går framåt :) Målet är att jag ska kunna lasta på henne själv, men där är vi inte än. Har aldrig tränat en häst för det tidigare. Hur får jag henne att stanna och stå still där inne medan jag går ut, sätter för bommen och för upp luckan? Jag antar att det ger sig ju mer jag håller på, men tips mottages gärna :)
torsdag 4 september 2014
hirudoidbehandling
I kväll behandlade jag Frejas framben, knölen på vänster fram på utsidan av benet där hon troligen slagit i något, med hirudoidsalva. Tog på ordentligt och täckte med plastfolie och linda, enligt rek fr vet. Få se om det blir bättre. Hoppas det! Hon är lite öm.
onsdag 3 september 2014
transport och vaccination botulism
Idag åkte Freja transport. Bara en liten tur för tränings skull. Vi lasttränar. Hon är lite, lite skeptisk, men vi gör framsteg varje gång. Idag var hon riktigt duktig.
Sen blev det vaccination. Då högg hon mot stackars veterinären! Om hon biter mig biter jag tillbaka, tycks vara vad Freja tänkte. Allt slutade dock väl. Puh!
Sen blev det vaccination. Då högg hon mot stackars veterinären! Om hon biter mig biter jag tillbaka, tycks vara vad Freja tänkte. Allt slutade dock väl. Puh!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
