onsdag 19 november 2014

cavaletti mm

Idag fick Freja pröva att gå och sedan trava över cavaletti för första gången. Ja, vi har gått över bommar på marken förut, men detta var första gången vi prövade upphöjd cavaletti.
Jag la upp tre bommar i solfjäder på volten, den mittersta var upphöjd. Sen longerade jag över detta, först i skritt, sen i trav. Det var lite av en utmaning för henne, hon fick tänka en del. Men hon fixade det galant i båda varven :))
Sedan red jag i paddocken, både i trav och skritt. Vi lärde oss att stå still och vänta på signal att gå igen idag :) Hon gör 20 m volt i trav med mig nu, sätter igång i trav och saktar av igen på ett mycket trevligt sätt. Det blir allt roligare att rida henne! :D

onsdag 12 november 2014

första uteritten själva

Idag var det äntligen dags, bestämde jag. Någon gång måste vara den första. Jag och Freja gav oss iväg hemifrån alldeles själva med mig på hennes rygg.
Det har funkat så himla bra när vi varit ute med sällskap, och Freja har visat att hon fattar vad mina hjälper betyder i många veckor nu. Jag hade anledning att tro att det skulle gå bra för oss, men det var ändå lite läskigt förstås.
  Oj vad konstigt Freja tyckte att det var först! Skulle hon våga gå förbi brevlådorna som blänkte i solen helt själv?? Jodå, det gick allt bra med lite uppmuntran. Sen gick hon lite spänt och tveksamt längs vägen vi ridit och där jag lett henne massor av gånger. Efter några hundra meter hoppade jag av och ledde henne en bit. Jag hoppade upp på henne en bit in i skogen igen, och då slappnade hon av och gick framåt mycket bättre. Vi travade ett stycke och red mellan träd i skogen. Jag hoppade på och av en eller två gånger till, och hästen var med på noterna hela tiden. Vi tränade på att stå still. Och vi mötte två hästar med ryttare, men det var heller inga problem. Freja tittade men uppförde sig väl.
  På hemvägen fick jag mina första galoppsprång på Frejas rygg. Hon fick trava och när hon bjöd framåt lät jag henne glida över i galopp helt själv. Hon har en underbar galopp!
  Hon saktade av mjukt och lätt på min begäran efter kanske femtio meter. Jag stannade henne och hoppade av och ledde henne resten av vägen hem.

söndag 9 november 2014

långtur och lastträning

Den här helgen har Freja fått följa med på långtur med de andra hästarna i stallet. Hon hade aldrig varit så långt hemifrån, och hon ÄLSKADE det! Nyfiken, pigg och glad följde hon
med. Jag red och ledde henne om vartannat under den dryga timmen vi var ute. Hon var trött på slutet, men jag var supernöjd med henne. Lite svårt är det att stå still, hon fattar ju
att hon ska stanna när jag ber henne, men att sedan stå still och vänta på signal att gå igen, det har hon inte fattat än.
Nu travar vi också, och jag red lätt försiktigt på henne igår första gången. Det var inga problem.
Idag gick vi på transporten ett par gånger och stängde luckan bakom. Freja går rakt in utan problem nu, och hon stannar kvar där inne utan att få panik. Förhoppningsvis är det värsta över
nu, med transportträningen. Till våren ska vi ut och åka på träningar och utställningar.