Det blev mest kravlöst umgänge med Freja idag. Jag ställde henne vid bommen framför stallet och skalade av henne all lera och en massa vinterpäls. Hon hann ledsna lite innan jag var klar. Vi provade nya täcket som Bibi bistått med, och sen gick vi ut i paddocken. Jag jobbade henne en stund med flyttningar och sidvärtes för hand. Hon var duktig och med på noterna. Sen fick hon springa löst i paddocken. Det var skoj! Hon durkade och sparkade bakut, gjorde rusningar längs långsidorna och hade skitkul en bra stund.
Jag fångade in henne och ledde henne längs skogsvägen tills hon blev nervarvad och svalnat. Sen fick hon komma ut i hagen igen.
tisdag 31 mars 2015
fredag 27 mars 2015
mera ridning...
Idag red jag en ung dam med egen vilja och en massa bus i kroppen. Hon var hur lugn och trevlig som helst och jobbade fint när jag longerade henne inledningsvis. När jag sedan hoppade upp på henne blev det en annan häst! Pigg, glad och busig. Galoppfattningarna följdes av bocksprång nästan utan undantag. Jag kunde ju inte berömma henne för det, men hon var ganska rolig.
Mot slutet, när jag tränade skänkelvikning ett par steg längs långsidan, blev hon less på mig. Då stannar hon och backar. Nu får det vara nog, säger hon...
Jag avslutade det ändå ganska korta passet med att hon bara fick gå framåt ett halvt varv. Hon kan inte få belöningen att det tar slut när hon är olydig och backar. Men hon var ändå duktig och lyssnade och jobbade fint stundtals.
I söndags var hon asduktig. Vi red ut, jag och Bibi. Förbi grannens garage med alla läskiga traktorer, ensilagebalar och bråte. Skräckkabinettet... Gissa vem av hästarna som gick först och vågade gå förbi (även om hon också var jätterädd, för det är något helt annat att gå förbi om matte går bredvid, mot att behöva trotsa farorna helt själv!)? Rätt gissat! Lilla FREJA! Så stolt och nöjd matte var då!
Samma ridtur visade Freja hur snabb hon är också. Vi galopperade längs skogsvägen en sträcka, och lät dem sträcka ut. Jag och Freja lämnade Tanessa och Bibi långt efter oss. Freja hade jätteskoj. Och hon sticker inte heller, utan stannar och är lugn igen så fort jag håller in. Älskade häst!
Mot slutet, när jag tränade skänkelvikning ett par steg längs långsidan, blev hon less på mig. Då stannar hon och backar. Nu får det vara nog, säger hon...
Jag avslutade det ändå ganska korta passet med att hon bara fick gå framåt ett halvt varv. Hon kan inte få belöningen att det tar slut när hon är olydig och backar. Men hon var ändå duktig och lyssnade och jobbade fint stundtals.
I söndags var hon asduktig. Vi red ut, jag och Bibi. Förbi grannens garage med alla läskiga traktorer, ensilagebalar och bråte. Skräckkabinettet... Gissa vem av hästarna som gick först och vågade gå förbi (även om hon också var jätterädd, för det är något helt annat att gå förbi om matte går bredvid, mot att behöva trotsa farorna helt själv!)? Rätt gissat! Lilla FREJA! Så stolt och nöjd matte var då!
Samma ridtur visade Freja hur snabb hon är också. Vi galopperade längs skogsvägen en sträcka, och lät dem sträcka ut. Jag och Freja lämnade Tanessa och Bibi långt efter oss. Freja hade jätteskoj. Och hon sticker inte heller, utan stannar och är lugn igen så fort jag håller in. Älskade häst!
torsdag 19 mars 2015
Tandläkare och galoppfattningar
Idag kom hästtandläkaren Jenny. Både Tanessa och Freja blev kollade och raspade. Fast Tanessa var lite för skeptisk, så Jenny får komma tillbaka med Domosedan och göra färdigt jobbet medan hästen är drogad.
Freja var lite skeptisk hon med, men fann sig ändå i att få munnen upptvingad och en rasp i käften. Hon hade sår på insidan av kinderna efter vassa tandkanter, mest på vänster sida. Fyra stora fina vargtänder hade hon också... Det brukar vara hingstar som får såna. Vi får se om de ska dras ut för de kan ställa till med problem. Bettet kan trycka mot dem så det gör ont. Men vi lät dem sitta så länge. Nu ska hon vara fin i munnen åtminstone ett år framåt.
Till slut har Freja börjat fälla vinterpälsen. Idag stod jag utomhus vid räcket framför stallet i solen med henne och förberedde henne för dagens ridtur. Det var första gången jag hade henne uppbunden där själv, och jag visste ju inte vad hon skulle säga. Hon ser ju inte de andra hästarna därifrån. Det var dock inga bekymmer alls, hon slappnade av i mitt sällskap och bara njöt av att bli borstad. Det var nästan bättre än att stå i stallgången. Och man slipper sopa efteråt.
Vi tog en liten tur i skogen på egen hand. Jag hoppade på och av ett antal gånger som jag brukar. Nu börjar hon fatta att hon ska stå still medan jag sitter upp.
Det var en nervös och osäker häst jag red idag. Det var rätt länge sen vi red den här vägen, och en skogsmaskin var i farten en bit upp i skogen. Jag red inte ens i närheten av den, men ljudet var ändå läskigt.
När vi kom tillbaka red jag några varv i paddocken. Vi fattade galopp några gånger i båda varv. Hon förstår hjälperna nu! Och det blev rätt galopp åtminstone i två av tre fall. Hon orkade inte riktigt på slutet, och då blev det bakutspark och sneddning inåt direkt efter fattningen. Men hon var duktig ändå.
Hon var belåten när jag hoppade av och skrittade av henne.
En glad och nöjd häst i hagen.
Freja var lite skeptisk hon med, men fann sig ändå i att få munnen upptvingad och en rasp i käften. Hon hade sår på insidan av kinderna efter vassa tandkanter, mest på vänster sida. Fyra stora fina vargtänder hade hon också... Det brukar vara hingstar som får såna. Vi får se om de ska dras ut för de kan ställa till med problem. Bettet kan trycka mot dem så det gör ont. Men vi lät dem sitta så länge. Nu ska hon vara fin i munnen åtminstone ett år framåt.
Till slut har Freja börjat fälla vinterpälsen. Idag stod jag utomhus vid räcket framför stallet i solen med henne och förberedde henne för dagens ridtur. Det var första gången jag hade henne uppbunden där själv, och jag visste ju inte vad hon skulle säga. Hon ser ju inte de andra hästarna därifrån. Det var dock inga bekymmer alls, hon slappnade av i mitt sällskap och bara njöt av att bli borstad. Det var nästan bättre än att stå i stallgången. Och man slipper sopa efteråt.
Vi tog en liten tur i skogen på egen hand. Jag hoppade på och av ett antal gånger som jag brukar. Nu börjar hon fatta att hon ska stå still medan jag sitter upp.
Det var en nervös och osäker häst jag red idag. Det var rätt länge sen vi red den här vägen, och en skogsmaskin var i farten en bit upp i skogen. Jag red inte ens i närheten av den, men ljudet var ändå läskigt.
När vi kom tillbaka red jag några varv i paddocken. Vi fattade galopp några gånger i båda varv. Hon förstår hjälperna nu! Och det blev rätt galopp åtminstone i två av tre fall. Hon orkade inte riktigt på slutet, och då blev det bakutspark och sneddning inåt direkt efter fattningen. Men hon var duktig ändå.
Hon var belåten när jag hoppade av och skrittade av henne.
En glad och nöjd häst i hagen.
tisdag 17 mars 2015
uteritt och cavaletti
I förrgår var vädret härligt och jag var hemma igen efter visiten till Malung. Freja och jag tog en tur i skogen själva. Det var en pigg och livsglad häst jag satt på. Några dagars vila hade väl gjort sitt, förutom vädret.
Hästen klev snällt över bäckarna på vägen från stallet. Hon stod snällt still när jag klev på och av, och hon fattade galopp på kommando längs grusvägen utan problem.
På hemväg blev det för mycket energi i kroppen på henne. Bäckarna tog vi med ett stort härligt skutt, och sen blev det galopp och bakutsparkar i ren livsglädje efteråt! Jag kunde bara skratta åt henne. Hon lugnade sig snart igen.
Efter en dags vila tog vi idag en omgång markarbete. Sidvärtes längs långsidan börjar funka nu. Vi tog ett par steg i taget åt båda håll några gånger. Sen blev det longering med fem bommar i solfjäder. Freja koncentrerade sig fint och lyckades komma igenom bomserien i trav tre gånger i båda varv. Därmed var jag helnöjd och vi slutade.
Nya sadeln passade inte. Såklart.
Hästen klev snällt över bäckarna på vägen från stallet. Hon stod snällt still när jag klev på och av, och hon fattade galopp på kommando längs grusvägen utan problem.
På hemväg blev det för mycket energi i kroppen på henne. Bäckarna tog vi med ett stort härligt skutt, och sen blev det galopp och bakutsparkar i ren livsglädje efteråt! Jag kunde bara skratta åt henne. Hon lugnade sig snart igen.
Efter en dags vila tog vi idag en omgång markarbete. Sidvärtes längs långsidan börjar funka nu. Vi tog ett par steg i taget åt båda håll några gånger. Sen blev det longering med fem bommar i solfjäder. Freja koncentrerade sig fint och lyckades komma igenom bomserien i trav tre gånger i båda varv. Därmed var jag helnöjd och vi slutade.
Nya sadeln passade inte. Såklart.
måndag 9 mars 2015
långpromenad i solen
Vad gör man en helt ledig dag när vädret är helt underbart? När man har en egen häst och bor nära naturen? Man tar naturligtvis med sig hästen ut på en riktigt lång, härlig tur i skog och mark.
Jag ledde Freja idag, så vi fick motion båda två. Repgrimma och ledrep var det enda jag hade på henne.Strax före ett gav vi oss iväg från stallet. Jag hade inte ens en jacka, bara väst och tröja - och solglasögon!
I nästan två timmar var vi ute. Freja fick se helt nya marker, ända bort till flygfältet gick vi innan vi vände. Vi sprang kortare sträckor bara för att det var härligt. Däremellan stannade vi så att Freja kunde beta lite av den första grönskan. Hon var så lugn och fin hela vägen, fast ändå pigg och glad som alltid. Inte ett enda missöde eller bekymmer på hela promenaden. Bara underbart.
På vägen hem gjorde jag ett provisoriskt träns av grimman och repet och hoppade upp på henne barbacka. Mest för att träna och se hur hon reagerade. Jag har aldrig suttit barbacka på henne tidigare, även om jag ridit i barbackasadeln. Hon var så lugn och trevlig att jag bedömde att det skulle gå fint.
Hästen stod stilla som en staty medan jag hoppade upp på henne. Inte en fena rörde hon innan hon var säker på att jag satt säkert och i balans på henne. Då gick hon försiktigt framåt, när jag bad henne. Hon är verkligen mån om mig... Ett par gånger hoppade jag på och av henne, jag red inte mer än några minuter sammanlagt, nästan bara skritt men en liten travsträcka också. Freja tyckte nog att det kändes lite underligt att ha mig på ryggen utan sadel, men hon fann sig och tog det vackert.
Vi kom hem i god ordning, trötta men nöjda.
Jag ledde Freja idag, så vi fick motion båda två. Repgrimma och ledrep var det enda jag hade på henne.Strax före ett gav vi oss iväg från stallet. Jag hade inte ens en jacka, bara väst och tröja - och solglasögon!
I nästan två timmar var vi ute. Freja fick se helt nya marker, ända bort till flygfältet gick vi innan vi vände. Vi sprang kortare sträckor bara för att det var härligt. Däremellan stannade vi så att Freja kunde beta lite av den första grönskan. Hon var så lugn och fin hela vägen, fast ändå pigg och glad som alltid. Inte ett enda missöde eller bekymmer på hela promenaden. Bara underbart.
På vägen hem gjorde jag ett provisoriskt träns av grimman och repet och hoppade upp på henne barbacka. Mest för att träna och se hur hon reagerade. Jag har aldrig suttit barbacka på henne tidigare, även om jag ridit i barbackasadeln. Hon var så lugn och trevlig att jag bedömde att det skulle gå fint.
Hästen stod stilla som en staty medan jag hoppade upp på henne. Inte en fena rörde hon innan hon var säker på att jag satt säkert och i balans på henne. Då gick hon försiktigt framåt, när jag bad henne. Hon är verkligen mån om mig... Ett par gånger hoppade jag på och av henne, jag red inte mer än några minuter sammanlagt, nästan bara skritt men en liten travsträcka också. Freja tyckte nog att det kändes lite underligt att ha mig på ryggen utan sadel, men hon fann sig och tog det vackert.
Vi kom hem i god ordning, trötta men nöjda.
onsdag 4 mars 2015
ridtur i fint väder
Det blev en ridtur på egen hand med Freja idag.
Solen sken och det var nästan vindstilla. Helt underbart.
Vi red en ny väg idag. Mycket läskigt och spännande för lilla Freja. Shettisen och den gamla travaren i hagen vi red förbi verkade först superläskiga. Sen ville hon inte gå vidare...
Efter en stunds vänlig men bestämd övertalning kom vi förbi och upp i skogen.
Freja var lite stissig och prövande i största allmänhet idag. Försökte vända, stannade och satte av i trav eller några galoppsprång utan att jag bett om det. Jag tror att hon brunstar nu. Kanske blir hon extra stingslig då. Allt gick bra i alla fall. Jag tar det vackert och är lugn med henne. Hoppade på och av några gånger under turen. Hon börjar lära sig att stå still nu.
Efteråt var det skönt att äta hö i solen.
Solen sken och det var nästan vindstilla. Helt underbart.
Vi red en ny väg idag. Mycket läskigt och spännande för lilla Freja. Shettisen och den gamla travaren i hagen vi red förbi verkade först superläskiga. Sen ville hon inte gå vidare...
Efter en stunds vänlig men bestämd övertalning kom vi förbi och upp i skogen.
Freja var lite stissig och prövande i största allmänhet idag. Försökte vända, stannade och satte av i trav eller några galoppsprång utan att jag bett om det. Jag tror att hon brunstar nu. Kanske blir hon extra stingslig då. Allt gick bra i alla fall. Jag tar det vackert och är lugn med henne. Hoppade på och av några gånger under turen. Hon börjar lära sig att stå still nu.
Efteråt var det skönt att äta hö i solen.
tisdag 3 mars 2015
framsteg
Idag kom vi längre än vi gjort innan, jag och Freja! I longeringen blev det galopp - i båda varv! Hon fattar galopp på kommando utan problem nu. Och t o m i det svåra vänstervarvet! Så stolt och glad...
Dessutom jobbade hon fint i form med inspänning i skritt och i trav i båda varv. Ingen kamp mot tyglarna, lugn och fin bara.
Jättenöjd med henne idag.
Dessutom jobbade hon fint i form med inspänning i skritt och i trav i båda varv. Ingen kamp mot tyglarna, lugn och fin bara.
Jättenöjd med henne idag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





