Idag kom hästtandläkaren Jenny. Både Tanessa och Freja blev kollade och raspade. Fast Tanessa var lite för skeptisk, så Jenny får komma tillbaka med Domosedan och göra färdigt jobbet medan hästen är drogad.
Freja var lite skeptisk hon med, men fann sig ändå i att få munnen upptvingad och en rasp i käften. Hon hade sår på insidan av kinderna efter vassa tandkanter, mest på vänster sida. Fyra stora fina vargtänder hade hon också... Det brukar vara hingstar som får såna. Vi får se om de ska dras ut för de kan ställa till med problem. Bettet kan trycka mot dem så det gör ont. Men vi lät dem sitta så länge. Nu ska hon vara fin i munnen åtminstone ett år framåt.
Till slut har Freja börjat fälla vinterpälsen. Idag stod jag utomhus vid räcket framför stallet i solen med henne och förberedde henne för dagens ridtur. Det var första gången jag hade henne uppbunden där själv, och jag visste ju inte vad hon skulle säga. Hon ser ju inte de andra hästarna därifrån. Det var dock inga bekymmer alls, hon slappnade av i mitt sällskap och bara njöt av att bli borstad. Det var nästan bättre än att stå i stallgången. Och man slipper sopa efteråt.
Vi tog en liten tur i skogen på egen hand. Jag hoppade på och av ett antal gånger som jag brukar. Nu börjar hon fatta att hon ska stå still medan jag sitter upp.
Det var en nervös och osäker häst jag red idag. Det var rätt länge sen vi red den här vägen, och en skogsmaskin var i farten en bit upp i skogen. Jag red inte ens i närheten av den, men ljudet var ändå läskigt.
När vi kom tillbaka red jag några varv i paddocken. Vi fattade galopp några gånger i båda varv. Hon förstår hjälperna nu! Och det blev rätt galopp åtminstone i två av tre fall. Hon orkade inte riktigt på slutet, och då blev det bakutspark och sneddning inåt direkt efter fattningen. Men hon var duktig ändå.
Hon var belåten när jag hoppade av och skrittade av henne.
En glad och nöjd häst i hagen.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar