söndag 28 december 2014

kylig uteritt

Freja kom ut på sin tredje tur som ridhäst i vinter nu i förmiddags. Vi fick sällskap av Rouke och Sara B. Det var säkert sju grader kallt och marken var täckt av snö. Men Freja var bara glad och positiv, säker på foten och ivrig på upptäcksfärden. Hon hade ju inga skor, så hon hade inga problem att hitta fotfäste. Det var värre för Rouke, men han fick broddar runtom (vi fick vända), sen gick det bra för honom med. Vi höll oss dock till skritt hela turen. Kanske var vi ute tjugo minuter.
Det blir skor och broddar för Freja i januari. Nu ska hon ju börja ridas regelbundet.
Jag tror faktiskt att hon växt någon centimeter. Måste ta hit någon som kan mäta henne.

fredag 26 december 2014

Ridning igen

Nu har Freja fått börja jobba på riktigt igen. Två dagar i rad har jag suttit upp på henne och låtit henne bära mig på ett par kortare skritturer. Det går stapplande och vingligt, men Freja är positiv och glad och gör sitt bästa som vanligt. Älskade häst!
Idag fick hon även följa med på en liten skogspromenad. Jag ledde henne längs en frusen skogsstig där vi aldrig gått förut. Hon tycker att det är skoj att se nya miljöer, och följde villigt med mig över istäckta diken och döda trädgrenar. Jätteduktig liten häst...
Nu ska hon få vila imorgon, få se om det blir en liten tur till på söndag.
Snart får jag ta hit hovis och sko henne. Nu ska hon ju bli riden regelbundet framöver, är tanken.

måndag 22 december 2014

bättring

Idag började jag känna igen min häst. Lugn och snäll som ett ljus i stallgången. Sen koncentrerad och lydig när vi jobbade i paddocken. Longeringen gick riktigt bra! Nu börjar det kännas möjligt att hoppa upp på henne igen... :)

lördag 20 december 2014

Slut på semestern

Freja har inte varit så nöjd de senaste dagarna. Matte har dragit ut henne i den där paddocken som hon nästan lyckats glömma! Och sen ska man göra som matte säger när man är där. Nej, fy sjutton! Det har varit protester och testande av huruvida man kan få sin egen vilja igenom. På hög nivå. Idag när vi skulle longera hade jag en Freja som stegrade sig tills hon gick runt och landade på rygg... Hon gjorde sitt bästa för att kicka matte också, men de tricken kunde matte, så det lyckades hon inte med.
  Till slut hade jag en lugn häst som startade och stoppade på mattes begäran, och då slutade vi dagens träningspass där.
  Ska jag våga sitta upp på det här söta lilla monstret igen, tro..? ;)

lördag 6 december 2014

Vintervila

Nu har Freja fått vintervila. En månad eller så, för att få en chans att smälta allt hon varit med om och lärt sig under hösten. Hon går i hagen med kompisarna och bara är häst och njuter av livet :) Det har kommit en ny häst till stallet, en fuxvalack som är nästan dubbelt så hög som Freja. De verkar gilla varann. Fast Freja gillar alla ;)