Frejas ena öga är infekterat. Det har runnit gult var ur ögat i ett par dagar, och hornhinnan är alldeles röd där den brukar vara vit. Ringde veterinären. Nu ska vi testa med att tvätta och skölja rent med koksalt samt applicera Noviform (receptfri antiseptisk ögonsalva) i några dagar. Om det inte är bättre efter helgen får vi nog Fucithalmic vet. på recept. (farmacevt och miljöskadad - vem? Jag?)
Freja gillar inte när jag ska skölja hennes öga med koksaltlösning. Men hon är gudasnäll ändå, accepterar allt jag hittar på med henne utan att bli sur. Hur 17 får man hästen att vända det drabbade ögat uppåt så det går att droppa ner i det?? Att applicera salvan utan att spetsen nuddar vid ögat eller ögonlocket är ett skämt. Men vi lyckas åtminstone få i eländet. Nu är hon knallgul runt hela ögat. Som en clown ungefär.
Få se hur ögat ser ut imorgon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar