Idag har Freja fått vara med på lite allt möjligt.
På förmiddagen följde hon med mig och Tanessa ut på en lugn skogstur. Jag red Tanessa och hade Freja med som handhäst i ledrepet. Det gick jättebra, båda hästarna var duktiga även om Tanessa skulle testa ifall hon kunde slippa gå längre än första kröken på vägen. När vi klargjort vem som bestämde gick allt väldigt bra. Freja stannade när vi stannade, gick bredvid oss utan att krångla och travade med oss ett par gånger. Vi vände på vägen ett par gånger som träning också. Hem kom vi i lika god ordning som vi gav oss iväg. Inte ens skåpbilen vi mötte på grusvägen var några problem. Jättebra jobbat av oss alla tre.
Efteråt tog jag in Freja i transporten några gånger. Jag försöker göra det trevligt för henne att gå in nu, så hon får havre och äpple i en hink när hon går in. Då var det med ens inga bekymmer att gå in! Hästen klev rakt in i transporten till och med utan mig, och backade snällt ut på kommando. Vi får börja träna på att stanna där inne igen nu. Det ska nog gå att göra en lättlastad häst av henne.
På kvällen tog jag ut henne i paddocken och tränade longering. Vi fick hjälp av Sara som köpt Rouke. Idag gick det helt klart bättre. Hästen skrittade, gjorde halt, travade och saktade av utan att varken byta varv på egen hand eller springa mot mig. Med lite hjälp från Sara, då. Men ändå. Freja börjar fatta nu.
Sen satt jag upp på henne och red i skritt kanske fem minuter medan Sara ledde oss. Vi tränar att stanna, gå fram igen och svänga. Hon var jätteduktig idag med, även om hon blev rädd för något och sprang iväg några steg längst ner i paddocken idag. Jag satt kvar, och hon försökte ju inte ens kasta av mig. Hon lugnar sig lika snabbt igen, vilket är en stor fördel med denna underbara lilla häst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar