Igår fick Freja jobba utan ryttare. Jag tränade sidvärtsrörelser och flyttningar från marken, sedan longerade jag med ny inspänning, lägre ansatt och kamske något kortare. Freja var lite obekväm först, ville stanna och försökte kasta med huvudet. Det var svårt att trava i det svåra varvet. Men till slut slappnade hon av och jobbade rätt i både skritt och trav i båda varv. Hon fick galoppera av sig spänningarna helt lös i paddocken efteråt. Jäklar vilken fart och energi!
Idag red jag och Agga henne i paddocken, kanske en halvtimme totalt. Vi började träna sidförande hjälper med en person på marken och en på ryggen. Nog flyttade hon sig allt. Känslig som en... arab.
Hon slappnade av betydligt bättre i munnen idag, sökte sig nedåt i form när hon fick stöd på bettet, i stället för att streta uppåt med huvudet. Det var roligt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar