Veckan har varit vilsam för Freja med en förkyld, sjukskriven matte. Igår, torsdag, fick hon veckans första träningspass. Jag red inte, utan jobbade med henne från marken. Ledövningar och sidvärtsrörelse längs långsidan först. Hon var inte helt samarbetsvillig först, efter alla dagar av vila förstår man ju att det måste testas... Sen gjorde hon flera meter med skänkelvikning åt båda håll för mig. Hob börjar få kläm på det nu. Snart är det dags att börja göra det från hästryggen.
Sedan longerade jag henne. Hon var pigg, så vi prövade att galoppera. Tre fina fattningar och ett halvt till ett varv galopp varje gång blev det! Jag gör bara i höger varv, det lätta hållet, än.
Hästen visar nu att hon verkligen fattat vad hon ska göra i longeringen. Det har hänt massor, och det är så himla roligt. Hon håller sig ute på en 18-20 m volt, och t o m gör halt ute på volten helt korrekt. Lyssnar och förstår mina röstkommandon. Verkar nöjd med situationen. Hon gillar när hon får beröm!
Inspänningen är det som är lite jobbigt för henne än. Hon trivs inte, spänner sig och kastar med huvudet. Igår stannade hon några gånger och tycktes nästan på väg att kasta sig bakåt, men hon gick framåt när jag drev på.
Ska jag ha lösare inspänning ett tag, tro? Så hon inte blir så spänd? Vi får se. Hon var asduktig i alla fall!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar