lördag 14 februari 2015

usch... stackars Freja

Idag har jag dåligt samvete. Jag red ut på en pigg och glad häst, själv på den vanliga skogsvägen. Vi tog en lite längre slinga uppför en backe idag. Jag gick av och ledde henne en bit, men det blev mer ridet än tidigare. Vi travade en del och tog några galoppsprång, men mest skrittade vi i rask takt. Hästen var mycket framåt och vi tränade på att vi ska gå och inte trava när tygeln hänger.
Jag jobbade lite med att börja samla henne på hemvägen, och kom på att jag skulle ta något varv i paddocken - bara i skritt - innan jag hoppade av.
  Red ett par serpentinbågar och 20 m volter i skritt medan jag samlade henne. Plötsligt stannar hästen, backar och går på snedden. Jag märker att hon är sjöblöt av svett och helt färdig. Stackarn! Jag fick henne att gå framåt tio meter, bara för att avsluta framåt, sen hoppade jag av henne fort som 17.
Jag klappade henne ordentligt, tog av utrustningen, lade på ett svettäcke och ledde henne i 20 min. Hon ruskade på sig ett par gånger, men verkade annars väl till mods så snart jobbet var över.
Fy vilken dålig matte! Vilken hemsk hästägare! Köra slut på en 4-åring på det viset. Jag får tänka efter, planera och läsa av hästen bättre i fortsättningen.
  Så får det inte bli igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar