Idag fick jag och Freja sällskap ut av Kicki på stora Corry och Sara på Rouke. Vi red ut, en längre tur än någonsin för Freja. Jag hoppade av och ledde henne emellanåt, det blir för mycket för hennes ovana rygg om jag sitter på henne en timme. Men hon verkade knappast trött efter ridturen. Pigg och glad, som alltid. Vi travade två tre gånger på skogsvägarna. Lite klättring blev det också.
Dagens stora utmaning var det lilla diket fyllt av vatten vi skulle ta oss över uppe i skogen. Det hade Freja aldrig varit med om förut! Oj, vad nervös hon var. Stannade, frustade, kastade med huvudet och backade undan. Vågade på intet vis hoppa eller kliva över diket, trots att de två äldre hästarna kom över före henne. Till slut hoppade Kicki av och tog både Freja och Corry vid handen och ledde dem över samtidigt. Då hoppade Freja äntligen över. Sen var det inga problem alls på vägen tillbaka, hon tog ett så nätt litet skutt att det var grant att se.
Det gäller ju att inte ge sig, om man en gång bestämt att hästen ska över ett dike. Nu vet vi att Freja klarar det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar