Vad gör man en helt ledig dag när vädret är helt underbart? När man har en egen häst och bor nära naturen? Man tar naturligtvis med sig hästen ut på en riktigt lång, härlig tur i skog och mark.
Jag ledde Freja idag, så vi fick motion båda två. Repgrimma och ledrep var det enda jag hade på henne.Strax före ett gav vi oss iväg från stallet. Jag hade inte ens en jacka, bara väst och tröja - och solglasögon!
I nästan två timmar var vi ute. Freja fick se helt nya marker, ända bort till flygfältet gick vi innan vi vände. Vi sprang kortare sträckor bara för att det var härligt. Däremellan stannade vi så att Freja kunde beta lite av den första grönskan. Hon var så lugn och fin hela vägen, fast ändå pigg och glad som alltid. Inte ett enda missöde eller bekymmer på hela promenaden. Bara underbart.
På vägen hem gjorde jag ett provisoriskt träns av grimman och repet och hoppade upp på henne barbacka. Mest för att träna och se hur hon reagerade. Jag har aldrig suttit barbacka på henne tidigare, även om jag ridit i barbackasadeln. Hon var så lugn och trevlig att jag bedömde att det skulle gå fint.
Hästen stod stilla som en staty medan jag hoppade upp på henne. Inte en fena rörde hon innan hon var säker på att jag satt säkert och i balans på henne. Då gick hon försiktigt framåt, när jag bad henne. Hon är verkligen mån om mig... Ett par gånger hoppade jag på och av henne, jag red inte mer än några minuter sammanlagt, nästan bara skritt men en liten travsträcka också. Freja tyckte nog att det kändes lite underligt att ha mig på ryggen utan sadel, men hon fann sig och tog det vackert.
Vi kom hem i god ordning, trötta men nöjda.
Härligt det låter! :D
SvaraRadera